WENDIDAD

FARGARD 19 – Wendidad

I – II

Niniejsze tłumaczenie jest zbeletryzowaną kompilacją tekstu fargardu z wyjaśnieniami i komentarzami zagnieżdżonymi celowo w tekście. Zdecydowałem się na taki zabieg by ułatwić czytelnikowi nie obeznanemu terminologią, mitologią i skomplikowaną teologią zaratusztriańską ułatwić przeczytanie i zrozumienie tego ciekawego tekstu. O Wendidad często mówi się źle, że to jedynie tekst promujący bezwzględne prawo, ale zwykle mówią to ci, którzy znają jedynie kilka drastycznych wyrwanych z kontekstu fragmentów. A wendidad to bardzo złożony i ciekawy utwór, zawierający ciekawe mity, i starożytną wiedzę dotyczącą higieny i zdrowia, a po analizie części prawnej okazuje się, że wiele tam przenośni i zwrotów dzisiaj nie rozumianych bez odpowiedniej wiedzy, a rzekome okrutne kary karami de facto nie są.
Fargard 2 Przywołuje mit o próbie zabicia Zaratusztry, Ale co ciekawe występuje tam także motyw znany z Ewangelii, a mianowicie motyw kuszenia. Zaratusztra jest kuszony w niezwykle podobny sposób jak to ma miejsce w przypadku Jezusa. Wspomnę tylko, że Wendidad jest starsze niż Ewangelie. Drugi ciekawy motyw to zagadek, które Zły duch zadaje Zaratusztrze, znajdujący swój odpowiednik w micie o Edypie i sfinksie. Trzeci motyw, nie wyjaśniony dotąd do końca, to głazy w dłoniach Zaratusztry. Niektórzy uczeni widzą w tym podobieństwo do późniejszego „kamieniowania” diabła przez muzułmanów.

August Dore – Upadek Lucyfera

I.

1. Z krain północy, z ziem północy (z otchłani zła), ruszył Angra Mainju, zabójca, śmiercionośny Dewa Dewów Arcydemon, władca potworów, król królów wśród demonów.
I tak przemówił złoczyńca zabójczy  Angra Mainju: „Druj-Kłamco, skocz ku niemu i zabij go”, o tak, zabij świątobliwego Zaratusztrę! I Runął Druj na Zaratusztrę pośpiesznie wraz z przywołanym demonem zwanym Buiti, któremu cześć oddają w Indiach czciciele bałwanów, których ten demon zwodzi niewidzialną śmiercią i zabija duszę.

2. Lecz wtedy Zaratusztra zaśpiewał głośno manthrę Ahuna-Vairja, która jest słowami samego Boga. Ormazd gdy starł się na początku światów z Arymanem swym słowem strącił go na powrót do jego siedzib w otchłani, taką bowiem grozę w Arymanie wzbudziła  wizja jaśniejąca w tej Manthrze: „Wola Ahury jest prawem sprawiedliwym i stanowi Asza. Za czyny dokonane na tym świecie dla Mazdy panowanie Wohu-Manah, Dobrej Myśli jest  darem dla wszystkich. Ten, kto pomaga ubogim i uciskanym, czyni Ahurę królem i jego będzie ostateczne królestwo i Panowanie.
 Za czem Zaratusztra złożył ofiarę dobrym wodom dobrej rzeki Daitija płynącej przez błogosławiony Eranwedż, a następnie wyrecytował gromko Frawarane, które jest wyznaniem wiary czcicieli Mazdy. I groza ogarnęła Druja gdy został odparty świętym słowem. Przerażony Druj rzucił się do ucieczki wraz z demonem Buiti,  który zwodzi niewidzialną śmiercią i zabija duszę.

3. A Drudż zaskomlał i użalał się Angra Mainju – Angra Mainju. Nie widzę sposobu na zabicie Spitamy Zaratusztry, tak wielka jest chwała i moc świetlistej Chwareny świętego Zaratusztry, która go osłania niby diamentowa tarcza niebios”.
Zaratusztra, który widział to wszystko oczyma swojej duszy dzięki bożej iskrze Ahu ujrzał, że teraz radzą jak go wziąć podstępem skoro siłą nie zdołali: Ach niegodziwi, złoczyńcy! Dewa wspólnie naradzacie się jak mnie teraz podstępnie uśmiercić.

I. A.

4. I wstąpił na górę Zaratusztra, śmiało postąpił naprzód nie lękając się i nie słabnąc pod naporem złych myśli i złego myślenia, które zesłał teraz na niego podstępny demon Aka Manah. Demon złej myśli zadawał mu pytania i wzbudzał w nim myśli podstępne, pełne zagadek, prowadzących umysł na manowce, przez zdradziecką, ukrytą treść. Złośliwość tych zagadek, które zadawał Zaratusztrze miała osłabić  jego wiarę i umysł sprowadzając go na manowce, a wtedy bezbronnego mógłby zabić.

Fernand Khnopff – Edyp i Sfinks

Lecz Zaratusztra powtarzał w duchu: „Odpędzam Tauru, który jest jak choroba, trucizna i gorączka i nimi jest. Odpędzam Zairi, który jest jak głód i pragnienie rzeczy złych i wzbudza chciwość niegodną, odpędzam ich z tego domu, z tej dzielnicy, z tego miasta, z tej ziemi; z ciała człowieka i od całego świętego świata. Odpędzam przeciwników Amesza Spenta zdrowia Haurwatat i Nieśmiertelności Amertat i tych co zatruwają wody, rośliny i myśli. Odpędzam cię Akem-mano, Zła Myśli, co sprzeciwiasz się Wohu-mano, Dobremu Myśleniu. I Zaratusztra kroczył dalej a w dłoniach trzymał głazy wielkości domu, które otrzymał wtedy od Stwórcy, Ahura Mazdy, kołysząc nimi ku przerażeniu demonów. Lęk ogarnął je bowiem myślały, że Spitama może je onymi głazami ukamienować. 

Wystąpił wtedy przeciw niemu sam Angra Mainju i rzekł „Dokąd zmierzasz krocząc po tej szerokiej, okrągłej ziemi, której końce leżą daleko, gdzie idziesz z tymi kołyszącymi się głazami. Dokąd zmierzasz stanąwszy na wysokim i przepaścistym brzegu rzeki Dareja, która jest królową rzek we włościach Pouruszaspy ojca twego?”

5. Wtedy Zaratusztra odpowiedział Angra Mainju w ten sposób: „O złoczyńco, Angra Mainju! Uderzę w Twoje stworzenie w Dewy; Uderzę w Demona Nasu, Dewa nieczystości, skalania i brudu; Uderzę Pairika Knathaiti który zsyła na świat fałszywe, podłe i okrutne bóstwa, i tak czynić będę dopóki zwycięski Saoszjant nie narodzi się z jeziora Kasawa [Kasaoya] do czasy gdy Saoszjant wskrzesi umarłych, z regionów od świtu, do świtu”.

Kuszenie Jezusa

6. I rzekł do zaratusztry znowu Stwórca złego świata, Angra Mainju: „Nie niszcz moich stworzeń, święty Zaratusztro! Znam cię. Wszak jesteś synem Pouruszaspy; Przez matkę twoją byłem wzywany. Twoi przodkowie czcili mnie, czcili także moje sługi. Wyrzeknij się twojej Religii, nie czcij Mazdy, a zyskasz takie dobrodziejstwo, jakie zdobył Wadhaghna , władca narodów. Czyż nie chcesz być jak Aźi Dahaka król który  rządził światem od tysiąca lat. Jeśli odstąpisz od tej dobrej religii wyznawców Mazdy, dam ci tysiąc lat panowania nad światem i wszystkimi jego stworzeniami, tak jak zostało dane monarsze Wadakan Dahakowi [Zohakowi].

7. Spitama Zaratusztra zakrzyknął: „Nie! Nigdy nie wyrzeknę się dobrej Religii wyznawców Mazdy, ani ciałem, ani myślą nawet gdyby to zagrażało memu życiu, chociaż musiałbyś wyrwać mój oddech!

8. Zaśmiał się wtedy szyderczo Stwórca złego świata, Angra Mainju: „Czyim Słowem uderzysz, Czyim Słowem odepchniesz, Jakie dobre stworzenia będą twoją bronią co uderzy i odepchnie moje stworzenia, kto pokona Angra Mainju?

9. Spitama Zaratusztra odparł demonowi zła:
– „Święty moździerz, święte kielichy, Haoma, Słowo nauczane przez Mazdę, to moja broń, moja najlepsza to moja broń! Tym Słowem uderzę, tym Słowem odepchnę, tą bronią dobre stworzenia uderzą i odepchną cię, o zło czyniący, Angra Mainju! Dobry Duch [Spenta Mainju] dokonał stworzenia, on Ahura Mazda jest Stwórcą ty tylko plugawym niszczycielem wszystkiego; Mazda Ahura uczynił to w bezkresnym Czasie. O sprawił, że  Amesza-Spentowie kontynuują stworzenie, na podobieństwo dobrych i  mądrych Władców”.

10. I mimo naporu Angra Mainju Zaratusztra zaśpiewał czystym jasnym głosem Ahuna-Wairja. Święty Zaratusztra wezwał głośno Ahura Mazdę i błagał go: „Proszę Cię o to, Panie, naucz mnie prawdy ! …”
i recytował
tat thwâ peresâ eresh-môi vaocâ ahurâ, nemanghô â ýathâ nemê xshmâvatô mazdâ fryâi thwâvãs sah’yât ma–vaitê at nê ashâ fryâ dazdyâi hâkurenâ ýathâ-nê â vohû jimat mananghâ.
O to Cię proszę, powiedz mi prawdę, O Ahuro – Jaką jest modlitwa, jak powinna być bym stał się jednym z was wiedzących. O Mazdo Ahuro, niech ktoś taki jak ty naucza przyjaciela takiego jak ja i poprzez przyjazne Prawo udziel nam wsparcia, aby Dobra Myśl mogła przyjść do nas. I modlił się dalej słowami zapisanymi w Gathah w jaśnie 44.

Starożytny przedmuzułmański grobowiec na Półwyspie Arabskim

II.

11. Zaratusztra pytał Ahura Mazdę: „O Ahura Mazdo, najbardziej dobroczynny duchu, Stwórco świata materialnego, Ty Święty! Stoję tu na wysokim i przepaścistym brzegu rzeki Dareja, która jest królową rzek, przed Ahura Mazdą, przed dobrym Wohu-Manem, przed Aszą Wahisztą, Kszatrą Wairją i Spenta Armaiti;

12. Jak uwolnić świat od tego Kłamcy Druja, od złoczyńcy, Angry Mainju? Jak mam odeprzeć zanieczyszczenie i skalanie? Jak skażenie pośrednie? Jak mam wypędzić Nasu z domu wyznawców Mazdy? Jak mam oczyścić wiernego człowieka? Jak mam oczyścić wierną kobietę?”

13. Ahura Mazda odpowiedział: „Wzywaj, Zaratusztro! dobrą religię Mazdy. Wzywaj, Zaratusztro! chociaż ich nie widzisz, Amesza-Spentów, emanacje Mazdy, którzy są odzielnie i w nim, którzy rządzą siedmioma Karszwarami na ziemi . Wzywaj, Zaratusztro! suwerenne Niebo, bezkresny Czas Zurwan który jest ponad czasem świata przemieszanego w Gumeznisz, w którym żyjemy, oraz Waju Wiatr Geniusza przeznaczenia który czuwa nad tym co konieczne z woli Mazdy, którego działanie jest najwyższe. Wzywaj, Zaratusztro! potężny Wiatr stworzony przez Mazdę; i Spenta Armaiti, piękna córkę emanację Ahura Mazdy z jej Miłością, i pobożną pokorą.

14. ‚Wzywaj, O Zaratusztro! mojego Frawaszi, Wielkiego ducha i przed ducha którym jestem ja Ahura Mazda, największa, najlepsza, najpiękniejsza ze wszystkich istot, najsolidniejsza, najinteligentniejsza, najlepiej ukształtowana, najwyższa w świętości, a której duszą jest święte Słowo [mantra spenda] ! Wzywaj, Zaratusztro! to moje dzieło, którym jestem Ahura Mazda”.

Mitra

15. I zaprawdę Zaratusztra naśladował moje słowa otrzymane ode mnie (i powiedział): „Wzywam święte stworzenie Ahura Mazdy, Wzywam Jaśniejącego Słonecznego Jazata Mitrę, pana łagodnych wzgórz, Sędziego i poręczyciela umów, boga uzbrojonego w piękną broń, w najwspanialszą ze wszystkich broni, w najbardziej zwycięską ze wszystkich broni. Wzywam świętego, dobrze ukształtowanego Jazata Sraoszę sprawiedliwego sędziego i przewodnika, który dzierży maczugę w dłoni nad głowami demonów.

 16. Wzywam najwspanialsze Święte Słowo [mantra spedya].Wzywam suwerenne Niebo, bezkresny Czas i Waju, którego działanie jest najwyższe. Wzywam potężny Wiatr, stworzony przez Mazdę i Spenta Armaiti, piękną córkę Ahury Mazdy. Przywołuję dobrą Religię Mazdy i niszczące demony Prawo Zaratusztry”.

  1. indeks
    1. Fargard 1
      1. PRZYPISY
        1. [1]
    2. fargard 2 – OPOWIEŚĆ O YIMIE
    3. FARGARD 5 – VENDIDAD
    4. FARGARD 13 PIES (FRAGMENT)
    5. FARGARD 19 – Wendidad